Alapítson céget Észtországban, az EU egyetlen tagállamában, ahol 0% az adó! Olvasson tovább, milyen további előnyökkel jár Önnek

Alapítson céget az EU tag Észtországban magyarországi ügyintézéssel a DETRE VARGA & PARTNERS LLP. észtországi partner irodáján keresztül az alábbi konkrét előnyökért

  • Ténylegesen 0% adó a vállalkozás nyeresége után
  • Értékesítés ÁFA mentesen magyarországi, és más EU-s, illetve EU-n kívüli partnerei felé
  • Nem kell kiutaznia, cégét 2 héten belül bejegyezzük
  • Székhelyet biztosítunk cégének Tallinn (a főváros) reprezentatív üzleti negyedében található irodaházunkban
  • NAV inkasszó mentes
  • Nem minősül "offshore" cégnek
  • Bankszámla ügyintézés online
  • EU-s cégként közbeszerzéseken, tendereken vehet részt
  • Pénzforgalmát EUR és Ft.-ban is bonyolíthatja
  • Nem felel a cég tartozásaiért, a magyar Kft. megfelelője

Ide kattintva foglalhat időpontot ingyenes, kötetlen konzultációra


Többet szeretne megtudni az észtországi cégalapítás előnyeiről? Olvassa el szakértőink összefoglalóját.


1. A cége nyeresége után összesen és ténylegesen 0% adót fizet 

 

Észtország nemcsak nyilatkozatokkal támogatja a kis- és középvállalkozásokat. Addig, amíg a cégek fejlesztésre szánják nyereségüket (árbevétel – kiadások = nyereség) és nem vesznek ki osztalékot, jövedelmet, hasznot tulajdonosaik, addig az adómérték 0%, korlátlan ideig. Osztalék, azaz magánjövedelem kivétele esetén a kifizetéskor az észtországi adó 7%. A hihetetlenül kedvező adórendszer oka, hogy Észtország rájött, az EU legkedvezőbb adópolitikáját követve vonzza a külföldi vállalkozásokat, akiknek egy része idővel befektet az országba (például itt a legfejlettebb a kriptovaluta üzletág), munkahelyet teremt, vagy kereskedelmi célból kihasználja Oroszország közelségét. A rendszerváltás idején Magyarországhoz hasonló helyzetből induló Észt Köztársaság ma az EU leggyorsabban növekvő gazdasága és 2011. óta bevezette az EUR-t, ez azt jelenti, hogy már 2011.-ben teljesítette a Maastrichti Konvergencia Kritériumokat, az EU legszigorúbb gazdasági értékelését.

 

2. Magyar és más, nem észtországi cégekkel létrejött tranzakcióit nem terheli ÁFA, minden egyéb esetben az ÁFA általános kulcsa 20% 

 

A magyar cégek a világ legmagasabb ÁFA-ját fizetik, és az összes csőd-, illetve felszámolás 2/3-a vezethető vissza az ÁFA mértékére és szabályaira: a NAV akkor is behajtja, ha az az adózónak be sem folyt a partnertől. Észt cége Magyarországon nem fizet ÁFA-t, ahogy más, Észtországon kívüli EU-s országban sem, így ugyanazokat az előnyöket hozza, mint egy szlovák cég (sokkal alacsonyabb adó mellett), és ha Észtországon belül ÁFA körbe tartozik (ez opcionális) akkor 20% ÁFA-t fizet, a magyarországi 27% helyett. Ez nem az észt adópolitikából, hanem az EU adórendszeréből adódik, ami minden tagállamra kötelező. Magyar ügyfeleinek jobban megéri észtországi cégéről vásárolni, mert 27%-al több pénzt költhetnek el beszerzésre, ahelyett, hogy ÁFA-ban állna ez az összeg.

 

3. Az észtországi cége fenntartási költsége nem magasabb, mintha magyar cég lenne

 

A cég működésére, fenntartására fordítandó főbb rendszeres költségek megfelelnek a magyarországinak, összességében pedig alacsonyabb a fenntartási költség, az egyszerűbb működés miatt. Ez azt jelenti, hogy észtországi cége fenntartására nem fordít több pénzt, mint magyarországi cégére.

 

4. Cége bankszámlájára nem kerülhet NAV inkasszó, ill. zárolás törvényes határozat nélkül 

 

A magyarországi NAV nem rendelkezik hatáskörrel az észt cégek felett, ezért nem tud -mint Magyarországon- jogerős határozat nélkül pénzt beszedni a céges számláról. A NAV inkasszó veszélye nem fenyegeti észt cégét. A jogerős határozat nélküli inkasszó egy olyan jelenség, amelyre neves nemzetközi pénzügyi jogászok ingatják a fejüket. A jogbiztonság szempontjából lényeges, hogy Észtországban, ahogy más EU tagállamokban is, akkor alkalmazható adójogi kényszerintézkedés (inkasszó), ha annak alapja jogerős határozat. 

 

5. A cégalapításhoz nem kell elutaznia, a folyamat teljes egészében online 

 

A külföldi cégalapítástól sokan azért idegenkednek, mert a körülményes magyar cégalapítási procedúrából indulnak ki. Észtországban azonban a tulajdonosoknak, vezető tisztségviselőknek nem kell személyesen megjelenni. Természetesen Tallinn belvárosában található partner irodánkban szívesen fogadjuk Önt, és mindenkinek csak ajánljuk Észtországot, mint turisztikai célpontot. A cégalapításnak azonban ez nem feltétele. Ha azonban tallinn-i vagy bécsi partner irodánkban meg tud jelenni, kedvezményt tudunk adni a cégalapítás díjából. Ezügyben érdeklődjön munkatársunktól.

 

6. Inkognitóban maradhat 

 

Az észtországi cégnyilvánosság nem terjed ki a cégjegyzékben tulajdonosként bejegyzett személyekre, így a cége tulajdonjoga inkognitóban marad. 

 

7. Kilép a magyar piac korlátai közül.

 

Gazdaságilag nagy potenciál van abban, ha egy 10 milliós kis ország felülről, napról napra váratlanul újraszabályozott piacáról (forint) kilép egy 450 millió potenciális vásárlóból, fogyasztóból álló egységes piacra (euro zóna). Akármilyen terméket, illetve szolgáltatást értékesít, azt 45 ször nagyobb sikerrel értékesítheti az EU teljes piacán, amelyhez egy észtországi cég magas presztízst, kiszámíthatóságot és biztonságot jelent. 

 

8. Egyszerűbb működés 

 

A 2010-es években, amikor az első észtországi cégeket alapítottuk, Tallinni partner irodánk munkatársai nem értették a „számlázóprogram” kifejezést. Amikor megmutattunk nekik egy számlázóprogramot, mosolyogtak, nem értették, hogy lehet számlázás céljára pénzért eladni egy szoftvert. Az idén (2020-ban) egy ügyfél kérdés miatt újra felmerült, és amikor elmondtuk, hogyan integrálta a magyar NAV a számlázóprogramokat saját rendszerébe, és hogyan kell az egyébként NAV engedéllyel forgalmazott számlázóprogramot még külön regisztráni is a NAV-nál büntetés terhe mellett, az észtek aggodalmukat fejezték ki, hogy tudunk ennyi változó szabályt fejben tartani. Az észt cégek működését olyan szintű egyszerűség és könnyű kezelhetőség jellemzi, ami Magyarországon ismeretlen. Az észt adóhatóság nem a potenciális gazdasági bűnözőt látja az adófizetőkben, ezért nem kötelezi a cégeket nyomkövető viselésére, hogy szemléletesen fejezzük ki magunkat. Észtországban jó vállalkozónak lenni, ezt mindenki tudja, ezért az adóhatóság abból indul ki, hogy ezt az előnyös státuszt senki nem szeretné elveszíteni. 

 

9. EUR alapú gazdaság 

 

Észt partnereink minden újévi rendezvényen felteszik a kérdést, hogy Magyarország mikor vezeti be az EUR-t. A forint EU-s csatlakozásunk óta folyamatosan romlik, időként pedig egy megrendezett zuhanórepülésbe kezd, hogy valakinek rövid távú előnyöket generáljon. A gyenge valuta és annak kiszámíthatatlan, önkényesen manipulált árfolyama a magyar cégeket egyenesen elvágja az EU egységes piacától, Észtország azonban EUR alapú gazdaság, így ténylegesen kiaknázhatja az EU potenciálját, ahogy azt más cégek már megteszik. 

 

Az alábbiakban röviden áttekintjük az észtországi cégalapítás folyamatát. 

 

Az észt cégalapítás előkészítése

 

Jogtechnikailag a folyamat a meghatalmazás intézményére épül, azaz a cégalapítás körében részben mi járunk el ügyvédi meghatalmazással, a helyi ügyintézést pedig Tallinn (Észtország fővárosa) üzleti negyedében működő partner irodánk munkatárs látja el. 

 

Tapasztalatunk szerint ha Ön észt céget szeretne alapítani, azaz megérett Önben a döntés, akkor már előzetesen konzultáltunk Önnel ennek előnyeiről, mivel jelenleg Magyarországon a piacvezető ügyvédi irodák között egyedül mi foglalkozunk észtországi cégalapítással. Itt tehát most nem térnénk ki annak előnyeire, hogy miért jó Önnek az észtországi cégalapítás. A folyamatot attól a ponttól nézzük át, hogy Önben megérett a döntés, és elkezdtük észt cége megalapításának előkészítését. Ha esetleg még kérdés maradt Önben, azt a folyamat bármely szakaszában felteheti, ha pedig szeretne általános konzultációt, azt jelezheti munkatársunknak az időpont egyeztetést követően. 

 

Előzetes konzultáció keretében már beszéltünk arról, miért lenne konkrétan Önnek jó döntés az észtországi cégalapítás. Erre nagyon kevés ügyvédi iroda tér ki, pedig minden EU tagállami polgárnak alapvető joga, hogy vállalkozását bármelyik ország jogrendszere alatt bejegyezheti, és ezt követően az így bejegyzett vállalkozással bármelyik vagy akár az összes EU-s tagállamban és az EU-n kívül is működhet, és van, akinek hihetetlen előnyöket kínál egy észtországi cég, van, akinek viszont előnyösebb egy magyar vagy egy más EU-s cég alapítása.

 

A folyamat úgy kezdődik, hogy időpontot az észtországi cégalapításra. A rendszer felajánlhat korábbi időpontot, de a folyamat megfelelő időzítése érdekében javasolt, hogy a megkeresésétől számítva legalább 3 nappal későbbi időpontot válasszon. Ha az Ön által választott időpont 3 napon belüli, munkatársunk felveszi Önnel a kapcsolatot, és egyezteti, hogy megoldható-e a 3 napon belüli időpont, vagy pedig egyeztet Önnel egy másik Önnek megfelelő időpontot. Az időpont foglalást követően munkatársunk mindenképp felveszi Önnel a kapcsolatot, a részletek és a költségek egyeztetése céljából. 

 

Az időpont és a költségek egyeztetését követően küldünk Önnek díjbekérőt, amelynek alapján át tudja utalni a díjelőleget. Ez észtországi cégalapítás esetében a projekt teljes pénzügyi költségvetése, amely a munkatársunkkal folytatott előzetes egyeztetés függvényében 3000-4000 EUR közé esik. 

 

Az utalás beérkezésekor bankunk generál egy technikai számot, amelynek segítségével belső ügyviteli rendszerünkben generálunk egy online felületet (mappát) amelyet megosztunk Önnel. Ehhez a Dropbox applikáció letöltésére van szükség, amelyben (vagy a használata elsajátításában) szívesen segítünk (5 percet vesz igénybe). A Dropbox mappán belül talál egy megbízás mappát, amelyben megtalálja a számláját (az átutalásról) és egy „ügynapló” nevű dokumentumot a folyamatról és annak ütemezéséről. 

 

Az ügynapló tartalmazza a folyamat ütemezését, így itt látja, mikorra ütemeztük be a cégiratok feltöltését az Önnel megosztott mappába, és mikorra annak aláírását. Ez az az időpont lesz, amit Ön foglalt, illetve amit munkatársunkkal telefonon megerősített. 

 

A cégalapítás előkészítő szakaszában ajánlott kiválasztani alapítandó cége könyvelőjét. Ennek oka, hogy vele remélhetőleg hosszú időn át együtt tud dolgozni, így indokolt az ő véleményét, javaslatait meghallgatni, sőt beépíteni a folyamatba, a cég struktúra tervezésébe. Vannak kérdések, hogy pl. a cég ÁFA-s legyen vagy ne, milyen adózási elszámolási formákat és adómértékeket válasszon, amelybe már ezen a ponton érdemes bevonni leendő könyvelőjét. Ha nincs könyvelője, akkor az Ön igényei alapján mi is tudunk döntéseket hozni, saját könyvelő munkatársaink, illetve adótanácsadóink segítségével, így nem kell aggódnia. A könyvelőjével -amikor belép a folyamatba- az Ön megkeresésére megosztjuk az eddig Önnel megosztott közös mappát, amelyből át tud venni minden iratot a saját adatbázisába. A könyvelője megbízását és meghatalmazását aláírhatja -mi pedig díjmentesen ügyvédi hitelesítéssel látjuk el- a cégiratok aláírásakor, ezzel meggyorsítva a folyamatokat. 

 

A cégalapítás előkészítő szakaszába szoktunk domaint, e-mail címet és honlapot regisztrálni ügyfeleinknek. Ennek célja a domain és a cég neve közötti egyezés, összhang. 30.000 Ft. díj ellenében állandó szerződött partnerünk létrehoz egy alap honlapot, céges e-mail címet és domaint, amellyel Ön elérhetővé válik az online világban. A céges e-mail cím (pl. info kukac az ön cégneve pont com) meg lesz osztva a könyvelőjével, mert nagyon sok hivatalos levél a hatályos jogszabályok alapján ide fog érkezni, így ez egy külön adminisztratív e-mail cím lesz (szolgálhat számlázásra, szerződések továbbítására a könyvelés munkájának megkönnyítése érdekében). 

 

A cégalapítás előkészítése az érintett magánszemélyek azonosításával folytatódik, ami jogszabályi előírás. Az azonosítás speciális, díjköteles hatósági nyilvántartásokból történő lekérdezéssel történik, amelynek össz költségét tartalmazza a teljes projekt összeg, amiről a fentiekben beszéltünk. Mire ehhez a ponthoz érünk, Ön már kifizette ezt az összeget. Az azonosítás leginkább költséghatékony módja, ha az irodánk partner közjegyzői irodájában történik, így ugyanis több száz EUR összeggel csökkenthetőek a cégbejegyzés költségei. 

 

Cégiratok aláírása

 

A cégiratok aláírása történhet személyes jelenlét útján budapesti irodánkban vagy teljes egészében online. Az online ügyintézéshez elegendő egy okostelefon és egy internet kapcsolat. Online ellenjegyzés esetén az ellenjegyzésről -az aláírás pillanatáról- videofelvétel, illetve az elhangzottakról az ügyvédi iroda hangfelvételt készít, törvényi előírás alapján. Az aláírt, ellenjegyzett cégiratokat feltöltjük a megosztott mappába, ahol később hozzájuk férhet, ha ügyintézéshez, szerződéskötéshez, pályázathoz szüksége van rájuk.

 

A cégbejegyzési kérelem benyújtása

 

A megosztott mappában elérhető ügynapló szerinti időben Tallinni partner irodánk benyújtja a cégbejegyzési kérelmet az illetékes hatóság felé, annak 10-12 mellékletével együtt. Ezzel kezdetét veszi a cégeljárás, amelyet néhány hetes átfutási időre tudunk gyorsítani.

 

A cégbejegyzést követően 

 

A bejegyző végzés irodánknak érkezik, Ön pedig ezzel egyidőben meg fogja találni a pdf nevű mappában a közös mappában (Dropbox).

 

A cégbejegyzés ténye is, ahogy minde más lényeges előrelépés, esemény, bekerül az ügynaplóba, azonban ezen kívül egy e-mailt is küldünk a cégbejegyzés utáni teendőkről.

 

A cégbejegyzést követő első lépés, ha eddig még nem tettük meg, egy jó könyvelő megbízása. A könyvelővel az Ön megkeresésére megosztjuk az eddig Önnel megosztott közös mappát, amelyből át tud venni minden iratot a saját adatbázisába, a megosztástól számított 8 nap alatt (a folyamat 2 percet vesz igénybe átlagos internet kapcsolattal). Ezt követően biztonsági okokból archiváljuk a közös mappát, és egy elektronikus levéltárba kerül, így fontos, hogy könyvelője előtte letöltse annak tartalmát. Az azonosítási folyamathoz kapcsolódóan megjegyezzük, hogy az azonosítás a könyvelőnek is kötelezettsége, mivel azonban mi elvégezzük azt egy magasabb szinten (ügyvédi azonosítás) ezért ezzel költséget takarítunk meg Önnek, mert megosztjuk az azonosítási fájlokat a könyvelőjével.

 

A cégbejegyzést követő következő fontos teendő a bankszámla nyitása. Mi az egyik legnevesebb észtországi pénzintézetet, a Payserát ajánljuk, kimagasló online szolgáltatási színvonaluk és kedvező deviza árfolyamaik miatt. A minden banknál eltérő azonosítási protokollok, pénzmosási- és terrorizmus finanszírozása elleni szabályzat miatt a számlanyitás folyamatában segítünk Önnek. 

 

A cég észtországi székhelyére érkező levelek adminisztratív kezelését -amennyiben a cége könyvelését ránk bízza- mi látjuk el, és mi szkenneljük fel a megfelelő felhőbe leveleit, ahonnan hozzáférhet. Bizonyos levelek (pl. NAV, jogi témák) nem is feltétlenül baj, ha elsőként hozzánk érkezik. 

 

Következő pontunk a számlázóprogram regisztrációja. A számlázóprogram nem továbbít adatokat a NAV felé, és Észtországban nem is kötelező. Előnye azonban, hogy bárhonnan hozzáférhet internet kapcsolat segítségével, és a könyvelője is, így kimenő számláit nem kell könyvelőjének elküldenie, egyszerűen ad neki egy hozzáférést. 

 

Gyakran feltett kérdések:

 

Az észtországi cégalapítás offshore cégnek minősül?

 

Nem. Észtország az Európai Unió teljes jogú tagja, éppúgy, mint Magyarország. Minden Európai Uniós polgárt, így minden magyar állampolgárt is kivétel nélkül megillet az az európai alapjog, hogy bármelyik európai országban vállalkozást indítson, céget alapítson és azzal bármely európai országban tevékenységet folytasson. Az „offshore” ellenben olyan távoli, tengeren túli országokat jelent, amelyek az EU tiltólistáján szerepelnek a pénzmosás és terrorizmus kockázata miatt. 

 

Adóelkerülésnek minősül, ha észtországi céggel vállalkozik egy magyar állampolgár?

 

Nem. Az adóelkerülés jogi fogalma, hogy van egy adóalany, amely adókötelezett egy adott államban, mert ott van bejegyezve az adószáma, és a jogszabályokban foglalt adókötelezettségét elkerüli. Az Európai Unióban minden cégre annak az országnak az adójoga vonatkozik, ahol be van jegyezve, így az észt cége Észtországban köteles adót fizetni, a magyar adójog és adóhatósági hatáskör nem terjed ki rá. Adóelkerülésről így nem beszélhetünk, mivel Észtországban 0% az adó. Természetesen, ha az észt cég például egy észt magánszemélynek értékesít valamit, akkor helyi ÁFA-t kell fizetni a belföldi értékesítés után, illetve ha az észt cégből magyar tulajdonosa osztalékot (nyereséget) vesz ki, akkor 7% adót kell fizetni (Magyarországon ugyanezen adónem 30,5%).

 

Hogy alakul az észt céggel az ÁFA fizetés?

 

Ugyanúgy, mint egy másik EU-s, például a szlovák cégek esetében, azaz csak akkor van ÁFA fizetés, ha az észt cég észt partnernek értékesít. Egyéb esetben nem fizetendő. 

 

Miért éri meg Észtországnak, hogy 0% az adó?

 

Mert nagyon sok cég alapít itt leányvállalatot, amelyek munkahelyeket teremtenek, így az észtek nem vándorolnak ki az országukból külföldre dolgozni, mint például a magyarok. A cégek egy része, amely itt alapít leányvállalatot, osztalékot is vesz ki, amely után már adót kell fizetni. A külföldi tulajdonú vállalkozások Észtországban intézményeket, szolgáltatókat, iskolákat, óvodákat, kórházakat alapítanak, ezzel növelve az infrastruktúrát és az életszínvonalat.

 

Hogy bonyolíthatok észt céggel bankszámla forgalmat?

 

Magyar banknál is nyithat számlát, de ezt általában nem javasoljuk. A magyar bankrendszer más európai országokhoz képest fejletlen, például nem működik a banktitok védelem (a bankoknál bejelentett elérhetőségeken marketing cégek jelentkeznek be, illetve az adóhatóság jogerős határozat nélkül is hozzáférhet banktitokhoz, illetve bankszámlához), illetve rendszeresek a devizaárfolyamokkal folytatott, felülről irányított spekulációk (ez tűnik az egyetlen magyarázatnak, miért létezik 17 évvel EU-s csatlakozásunk után még mindig a forint). Az észt cégeknek más, európai bankokat javasolunk, amelyek forint számlát is vezetnek. 

 

Mit nem csinálhat egy észt cég Magyarországon, amit egy magyar cég igen?

 

Magyarország jogrendszere nem alkalmazhat semmiféle korlátozást, különben komoly bírságra számíthatna az Európai Uniós alkotmány és nemzetközi szerződések megszegése miatt, illetve egy kellemetlen diplomáciai konfliktusra a balti államokkal. Ilyen korlátozások szerencsére nincsenek már (az EU kezdeti éveiben volt egy-egy eset) így a válasz az, hogy bármit csinálhat egy másik EU-s tagállam cége Magyarországon, amit egy magyar. Egyébként történetesen Magyarország még kedvezőbb elbírálásban részesíti a más EU-s tagállamokban bejegyzett "külföldi" cégeket, mint a belföldi, magyar cégeket, például adókedvezményekben. Ennek oka, hogy Magyarország is, mint minden ország, vonzó környezetet igyekszik teremteni a más országokban bejegyzett cégek számára.